Wednesday, September 10, 2008

CPI/ALL BLOGS JOINT PRESS STATEMENT IN BAHASIA MALAYSIA

DIN MERICAN translated the above into Bahasa and I felt it appropriate that it be produced here for the benefit of readers who might want a Bahasa version. Thanks Din.

Kenyataan Bersama National Alliance of Bloggers (AllBlogs) dan Center for Policy Initiatives

10 09 2008

Kuala Lumpur
9hb. September, 2008

Amaran SOS kepada Semua Rakyat Malaysia berkenaan kes Raja Petra

Dalam beberapa hari kebelakangan ini terdapat terlalu banyak berita yang tidak menyenangkan — baik yang bertulis atau lisan– seolah-olah menunjukkan bahawa Raja Petra Kamaruddin pasti akan ditahan di bawah Akta keselamatan dalam Negeri (ISA).

Kami berharap Kerajaan tidak akan memikirkan tindakan seperti ini. Bagi mengurangkan merebaknya dengan segera kemarahan dan kebimbangan rakyat — dalam dan luar negara akibat tindakan yang pendek akal ini, kami menyeru pihak berkuasa yang merancang tindakan ini supaya mendengar amaran ini, iaitu dengan segera menghentikan semua tindakan kepada Raja Petra sama ada melalui ISA atau langkah-langkah penekanan yang lain; tetapi sebaliknya memberi jaminan bahawa:

1. Tiada hasrat untuk menahan Raja Petra melalui ISA;

2. Raja Petra hendaklah diberi kebebasan untuk terus menulis berkaitan perkara-perkara penting yang dihadapi oleh negara;

3. Undang-undang zalim ISA tidak digunakan ke atas Raja Petra atau mana-mana penulis blog Malaysia yang lain sebagai hukuman kerana menyatakan pandangan serta pendapat yang bertentangan dan berbeza.

Pada hemat kami dan sekiranya Kerajaan sanggup menjalankan kajian secara bebas, mengambil kira pendapat majoriti besar rakyat Malaysia dan warga asing, Raja Petra tidak langsung dianggap sebagai mengancam keselamatan dan keamanan negara. Sebaliknya, dia sebenarnya menjadi ancaman kepada individu-individu dan organisasi tertentu yang dilihatnya terlibat dalam tindakan-tindakan tanpa peduli dan bersifat pengecut yang akan meruntuhkan negara.

Ramai rakyat Malaysia juga berpendapat bahawa laman web beliau mengandungi banyak analisis paling tajam berkaitan pelbagai kepincangan yang berlaku di negara kita. Percubaan setrusnya untuk menutup laman webnya atau menyekat kebebasan bercakap beliau bukan sahaja satu serangan kepada seorang patriot yang berani, berprinsip dan beretika tetapi tindakan Kerajaan juga akan dilihat sebagai percubaan untuk menyekat kebebasan kami mendapat maklumat dan bersuara. Tindakan ini juga akan membawa negara ke jurang pemerintahan kuku besi.

Sementara kita menghormati hak bersuara dan mendpat maklumat, kami juga menasihati semua penulis blog dan penulis online lain untuk menggunakan standard dan etika yang sama juga diharapkan daripada kalangan wartawan media tradisional. Kami tidak boleh membiarkan penipuan dan niat jahat dalam internet dan tidak hanya berpegang teguh kepada tulisan kami; kami juga mampu mempertahankan kebenaran menganai apa yang kami tulis.

Kami ingin menekankan bahawa pada pandangan kami undang-undang pada masa ini yang berkaitan dengan Hasutan dan Fitnah adalah sama-sama terpakai kepada media cetak dan media online dan seharusnya sudah memadai untuk mencegah penulisan-penulisan yang “tidak bertanggungjawab”. Justeru kami menggesa supaya Kerajaan tidak mengambil tindakan menggunakan undang undang ISA yang zalim ini untuk menjadikan penulis-penulis yang cintakan kedamaian di Malaysia ini sebagai tebusan.

Sebuah Kerajaan yang demokratik tidak akan sekali-kali melayani — apatah lagi meneruskan tuduhan-tuduhan yang telah dibuat terhadap Raja Petra. Untuk mengasingkan segala bentuk kekuatan dalam sistem undang-undang yang seringkali cenderung untuk menggunakan jentera Kerajaan yang menindas terhadap pelbagai pihak yang menentang demi kepentingan mereka sendiri, kami dengan ini menggesa:

1. Semua pemimpin dari Barisan Nasional mahupun dari Pakatan Rakyat yang berfikiran adil dan jujur supaya menyuarakan sama ada di khalayak ramai atau secara peribadi menentang sebarang percubaan menggunakan ISA terhadap Raja Petra;

2. Parti-parti komponen Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat secara terbuka hendaklah menentang sebarang usaha untuk untuk menahan Raja Petra di bawah ISA;

3. Masyarakat sivil, golongan professional dan organisasi lain dan individu digesa mendesak Kerajaan memberi jaminan kebebasan bersuara kepada Raja Petra dan beraku-janji tidak menggunakan ISA terhadap beliau sama ada sekarang atau pada masa akan datang.

Kami berharap kewarasan tindakan akan terserlah dalam kepimpinan di negara kita. Sebarang tindakan yang menindas Raja Petra, terutama pada ketika ini, akan dipersoalkan atau perlu dijawab. Kami yakin ratusan ribu malah mungkin jutaan rakyat Malaysia akan berdiri teguh menyatakan tentangan mereka sekiranya Kerajaan memilih untuk menutup mulut Raja Petra melalui penggunaan ISA.

Kenyataan dikeluarkan oleh:

Ahiruddin Atan, Presiden Sementara, National Alliance of Bloggers (AllBlogs)

Dr. Lim Teck Ghee, Pengasas dan Pengarah Eksekutif, Center for Policy Initiatives






6 comments:

Ikrak said...

Let us burn and destroy anything that is UMNO!!!!

ColorsMalaysian said...

Yaaaaahoo.......
At last the racist has to be put into a refregerator soon.



Our patience will achieve more than our force.
By :
Edmund Burke



RAKYAT the Power of Nation

Anonymous said...

Crafty and sly move, Bernard. With this closing lines at your previous posting;

"I WOULD LIKE TO PERSONALLY THANK DR LIM TECK GHEE AND Y L CHONG

FOR INITIATING AND AUTHORING THIS JOINT PRESS STATEMENT."

and up there, you start with, "DIN MERICAN translated the above into Bahasa and I felt it appropriate that it be produced here for the benefit of readers who might want a Bahasa version. Thanks Din.", you sure know how to check-mate Rocky.

Wily old man, you. And "A BIGOT-FREE NEW MALAYSIA"?

Mirror, mirror on the wall...

Anonymous said...

Discrimination69,

RPK may be anti UMNO or anti government in some of his views but he is not anti national or a rascist. He has done no wrong!

Any action against him using whatever draconian or non draconian laws will be received with scorn by many and drive more resolve to totally discard UMNO and BN.

Now, UMNO and BN is bankrupt of untainted leaders to lead the parties forward in the new millineum, and now they appear bankrupt of ideas; clinging to power using racial and religion issues and through silencing whatever dissent, and dividing and ruling the ignorant and poor populace.

the kampong and village folks now know the importance of their vote which cannot be bought anymore as proven in PP buy-election

Rockybru said...

Bro Bernard,

Thanks for posting the Bahasa version. Din did a splendid job and I thank him, but just need to inform you and readers that the word "TIDAK" is sorely missing from the following line:

"Kami (TIDAK) boleh membiarkan penipuan dan niat jahat dalam internet dan tidak hanya berpegang teguh kepada tulisan kami; kami juga mampu mempertahankan kebenaran menganai apa yang kami tulis."

artic turban said...

Bernard, you have been a bit slow these past couple of days. anyway there is this article by tulang besi, anti-rpk rhetoric, http://www.malaysiawaves.com/2008/09/raja-petra-should-watch-what-hes-saying.html
and this was my quick reply, very rough maybe rpk may appreciate some highlighting on the points i made below, Our friend tulang besi has not been very forthcoming with the truth, so go read the article.


your STATEMENT here may be wrong,
'My question to RPK is, where is the evidence that shows “millions have died”: from this internal conflict? If RPK is referring to the sectarian violence in Iraq right now, it is all due to the American invasion. Before the invasion, there is no recorded case of Sunni-Shia conflict.'

I think sir you are gravely mistaken as you seemed to have conviniently forgotten something that happened between 1980- 1988
the words here may be incorrect to a certain extent 'there is no recorded case of Sunni-Shia conflict'
maybe let me remind you of this small thing called the "IRAN-IRAQ WAR".
You may claim this was a political move backed by the americans for SADDAM HUSSEIN TO ATTACK IRAN, but what you may not have realised and what was happenning in the middle east at that time was the ATTEMPTS by Iran to inflitrate Iraq with fundamentalist islamic doctrine and the attempred assination and overthrow of saddam Hussein and create a bigger islamic state with the ayotullah khomenie as the Supreme leader, (An iranian led hijacking (ALSO FAILED)was also attempted in the holy city of mecca to hijack the MECCA MOSQUE COMPLEX ITSELF) don't forget the holiest shrine TO THE SHIA after MECCA is the GOLDEN MOSQUE in SAMARRA which was recently destroyed.
(The destruction of the Golden Mosque will be an immense psychological blow to Iraqi Shia who have endured so much down the centuries. The shrine contains the tombs of the 10th and 11th imams, Ali al-Hadi who died AD868 and his son Hassan Ali al-Askari who died AD874. His son, the last of the 12 Shia imams, Mohammed al-Mahdi, disappeared and is known as the "hidden imam". Shias believe he is still alive and will bring justice to humanity.)

Saddam seeing the threat of iran to his survival, therefore attacked iran which led to a approx. 8 year conflict (1980- 1988)http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-Iraq_War,
it was also known as the 'imposed war', 'holy defense','holy jihad' 'IRAN -IRAQ WAR', the modern day 'SHIA -SUNNI WAR'.

estimated losses from both sides was around the region of 2-2,500,000 MILLION LOSSES EXCLUDING THE WOUNDED and maimed. This figure excluded the kurds (muslims), which were considered as free game and treated as worse than animals. please remind rpk how the muslim world has treated their own kind, the fellow muslims, the kurds. i can't seem to be able to sign in to m2day